Sloka & Translation

Audio

[Viswamitra relates the story of Siddhashrama. All the rishis in the hermitage worship him.]

అథ తస్యాప్రమేయస్య తద్వనం పరిపృచ్ఛత:.

విశ్వామిత్రో మహాతేజా వ్యాఖ్యాతుముపచక్రమే৷৷1.29.1৷৷


అథ thereafter, తత్ వనమ్ about that forest, పరిపృచ్ఛత: while he was enquiring, అప్రమేయస్య of the man of immeasurable prowess, తస్య of Rama, మహాతేజా highly lustrous, విశ్వామిత్ర: Visvamitra, వ్యాఖ్యాతుమ్ to explain, ఉపచక్రమే commenced.

The highly lustrous Viswamitra heard the words of Rama of immeasurable prowess. On his (Rama's) query about the forest, Viswamitra explains.
ఇహ రామ! మహాబాహో! విష్ణుర్దేవవర: ప్రభు:.

వర్షాణి సుబహూనీహ తథా యుగశతాని చ৷৷1.29.2৷৷

తపశ్చరణయోగార్థమువాస సుమహాతపా:.


మహాబాహో O! Mighty armed one, రామ Rama, ఇహ here, దేవవర: the formost of gods, ప్రభు: highly competent, సుమహాతపా: great ascetic, విష్ణు: lord Vishnu, సుబహూని innumerable, వర్షాణి years, యుగశతాని hundreds of yugas, తపశ్చరణయోగార్థమ్ for carrying out yogic practices and penance, ఉవాస lived.

"O mighty-armed Rama! Lord Visnu, the foremost among the gods, and master the great ascetic lived here carrying out yogic practices and penance for innumerable years constituting hundreds of yugas.
ఏష పూర్వాశ్రమో రామ! వామనస్య మహాత్మన:৷৷1.29.3৷৷

సిద్ధాశ్రమ ఇతి ఖ్యాతస్సిద్ధో హ్యత్ర మహాతపా:.


రామ O! Rama, ఏష: this place, మహాత్మన: of the glorious, వామనస్య Vamana's, పూర్వాశ్రమ: formerly hermitage of, సిద్ధాశ్రమ: Siddhashrama, ఇతి thus, ఖ్యాత: known, హి indeed, మహాతపా: great ascetic, అత్ర here, సిద్ధ: succeeded in his ascetic pratices.

"O Rama! this was the hermitage of glorious Vamana. The great sage her performed his ascetic pratices here, hence it is known as siddhashrama.
ఏతస్మిన్నేవ కాలే తు రాజా వైరోచనిర్బలి:৷৷1.29.4৷৷

నిర్జిత్య దైవతగణాన్ సేన్ద్రాంశ్చ సమరుద్గణాన్.

కారయామాస తద్రాజ్యం త్రిషు లోకేషు విశ్రుత:৷৷1.29.5৷৷


ఏతస్మిన్ కాలే ఏవ during this period itself, వైరోచని: the son of Virochana, రాజా king బలి: Bali, సేన్ద్రాన్ with Indra, సమరుద్గణాన్ together with host of Maruts, దైవతగణాన్ host of devatas, నిర్జిత్య having vanquished, త్రిషు in three, లోకేషు worlds, విశ్రుత: famed, తత్ రాజ్యమ్ that kingdom, కారయామాస ruled.

"During the period Visnu (in the incarnation of Vamana) was observing austerities at this hermitage, king Bali, son of Virochana, having vanquished Indra and maruts and devatas ruled this kingdom and became famous in all the three worlds (for his prowess and generosity.)
బలేస్తు యజమానస్య దేవాస్సాగ్నిపురోగమా:.

సమాగమ్య స్వయం చైవ విష్ణుమూచురిహాశ్రమే৷৷1.29.6৷৷


బలే: when emperor Bali, యజమానస్య while he was performing the sacrifice, సాగ్నిపురోగమా: with Agni in the forefront, దేవా: devas, ఇహ in this, ఆశ్రమే hermitage, విష్ణుమ్ lord Vishnu, స్వయమ్ personally, సమాగమ్య having got together, ఊచు: uttered these words.

"While Bali was performing the sacrifice (to confirm his position as lord of the three worlds), the devas got together with Agni in the forefront and approached Lord Visnu
at this hermitage, saying:
బలిర్వైరోచనిర్విష్ణో యజతే యజ్ఞముత్తమమ్.

అసమాప్తే క్రతౌ తస్మిన్ స్వకార్యమభిపద్యతామ్৷৷1.29.7৷৷


విష్ణో O! Visnu, వైరోచని: son of Virochana, బలి: Bali, ఉత్తమమ్ excellent, యజ్ఞమ్ sacrifice, యజతే is performing, తస్మిన్ క్రతౌ in that sacrifice, అసమాప్తే before being completed, స్వకార్యమ్ our purpose, అభిపద్యతామ్ let it be achieved.

'O Visnu! son of Virochana is performing a great sacrifice. Before its completion, our purpose ought to be achieved'.
యే చైనమభివర్తన్తే యాచితార ఇతస్తత:.

యచ్చ యత్ర యథావచ్చ సర్వం తేభ్య: ప్రయచ్ఛతి৷৷1.29.8৷৷


యే యాచితార: those seekers of favours, ఇతస్తత: from here and there, ఏనమ్ him, అభివర్తన్తే approach, యచ్చ whichever, యత్ర wherever, యథావచ్చ in whatever manner, సర్వమ్ all that, తేభ్య: for them, ప్రయచ్ఛతి is granting.

'He is granting the seekers whatever, wherever and in whichever maner they, coming from here and there approach him for favour'.
స త్వం సురహితార్థాయ మాయాయోగముపాగత:.

వామనత్వం గతో విష్ణో! కురు కల్యాణముత్తమమ్৷৷1.29.9৷৷


విష్ణో O! Visnu, స: త్వమ్ such a god as you are, సురహితార్థాయ for the welfare of devatas, మాయాయోగమ్ by act of illusion, ఉపాగత: have assumed, వామనత్వమ్ గత: assuming dwarfness, ఉత్తమమ్ supreme, కల్యాణమ్ auspicious act, కురు perform.

"O Visnu! perform this supreme, auspicious act assuming the form of a dwarf through, the power of illusion for the welfare of the devatas'.
ఏతస్మిన్నన్తరే రామ! కశ్యపోగ్నిసమప్రభ:.

అదిత్యా సహితో రామ! దీప్యమాన ఇవౌజసా৷৷1.29.10৷৷

దేవీసహాయో భగవాన్ దివ్యం వర్షసహస్రకమ్ .

వ్రతం సమాప్య వరదం తుష్టావ మధుసూదనమ్৷৷1.29.11৷৷


రామ O! Rama, ఏతస్మిన్ అన్తరే in the meantime, అగ్నిసమప్రభ: resplendent as fire, ఓజసా with supreme lustre, దీప్యమాన ఇవ as if radiating with, భగవాన్ worshipful, కాశ్యప: Kashyapa, అదిత్యా సహిత: in the company of Aditi, దివ్యం వర్షసహస్రకమ్ a thousand divine years, వ్రతమ్ vow, సమాప్య having completed, వరదమ్ conferer of boons, మధుసూదనమ్ Madhusudana, తుష్టావ extolled.

"O Rama! in the mean time revered Kasyapa resplendent like the god of fire radiating lustre with Aditi who had completed a thousand divine years of austerities pleased (with her penance) the conferer of boons, Lord Madhusudana" (Visnu) (And she said to Visnu):
తపోమయం తపోరాశిం తపోమూర్తిం తపాత్మకమ్.

తపసా త్వాం సుతప్తేన పశ్యామి పురుషోత్తమమ్৷৷1.29.12৷৷


తపోమయమ్ endowed with extremely great ascetisism, తపోరాశిమ్ a mass of Tapas, తపోమూర్తిమ్ embodiment of Tapas, తపాత్మకమ్ made of great Tapas, పురుషోత్తమమ్ O! Purushottama, త్వామ్ you, సుతప్తేన with well performed, తపసా with penance, పశ్యామి I am beholding you.

"You are all ascetism, a mass of tapas, and an embodiment of tapas. Your soul is tapas. O Purushottama! I am beholding you after a rigorous penance.
శరీరే తవ పశ్యామి జగత్సర్వమిదం ప్రభో.

త్వమనాదిరనిర్దేశ్యస్త్వామహం శరణం గత:৷৷1.29.13৷৷


ప్రభో O! Lord, తవ your, శరీరే in the body, ఇదమ్ this, సర్వం జగత్ entire universe, పశ్యామి I am beholding, త్వమ్ you, అనాది beginingless, అనిర్దేశ్యః indescribable, అహమ్ I, త్వామ్ you, శరణం గత: taking refuge.

"O Lord! I am beholding this entire universe in your body. You are beginningless and indescribable. I take refuge in you".
తమువాచ హరి: ప్రీత: కశ్యపం ధూతకల్మషమ్.

వరం వరయ భద్రం తే వరార్హోసి మతో మమ ৷৷1.29.14৷৷


హరి: Visnu, ప్రీత: is pleased, ధూతకల్మషమ్ with sins removed, తం కాశ్యపమ్ addressing that Kashyapa, ఉవాచ said, వరమ్ boon, వరయ ask for, తే భద్రమ్ may you prosper!, వరార్హ: worthy of receiving boon, మమ for me, మత: అసి dear to me.

Addressing Kasyapa whose sins had been washed clean, Lord Visnu pleased (with his penance) said: "Be prosperous you are dear to me. Worthy of a boon. Ask."
తచ్ఛ్రుత్వా వచనం తస్య మారీచ: కశ్యపోబ్రవీత్.

అదిత్యా దేవతానాం చ మమ చైవానుయాచత:৷৷1.29.15৷৷

వరం వరద సుప్రీతో దాతుమర్హసి సువ్రత.


తస్య his, తత్ వచనమ్ those words, శ్రుత్వా having heard, మారీచ: son of Maricha, కాశ్యప: Kashyapa, అబ్రవీత్ spoke, వరద O! Bestower of boons, సువ్రత man of excellent vows, అదిత్యా: for Aditi, దేవతానాం చ for devatas also, అనుయాచత: following all of them soliciting, మమ చ for me also, సుప్రీత: well pleased, వరమ్ boon, దాతుమ్ అర్హసి it behoves of you to grant.

Having heard those words of Vishnu, Kasyapa, son of Maricha, replied, "O bestower of boons, O great practitioner of austerities! Be pleased to grant a boon for Aditi, devatas and for myself.
పుత్రత్వం గచ్ఛ భగవన్నదిత్యా మమ చానఘ৷৷1.29.16৷৷

భ్రాతా భవ యవీయాంస్త్వం శక్రస్యాసురసూదన .

శోకార్తానాం తు దేవానాం సాహాయ్యం కర్తుమర్హసి৷৷1.29.17৷৷


భగవన్ O! Adorable one, అనఘ O! Blemishless one, అదిత్యా: for Aditi, మమ చ and for me, పుత్రత్వమ్ become the son, గచ్ఛ obtain, అసురసూదన O! Destroyer of asuras, త్వమ్ you, శక్రస్య Indra's, యవీయాన్ younger, భ్రతా brother, భవ become, శోకార్తానామ్ for those stricken with
sorrow, దేవానామ్ for devatas, సాహాయ్యమ్ help, కర్తుమ్ అర్హసి you are fit to do.

"O Sinless Lord, Be born son to Aditi and to me, O Destroyer of asuras, be the younger brother to Indra. You can help these sorrow-stricken devatas.
అయం సిద్ధాశ్రమో నామ ప్రసాదా త్తే భవిష్యతి.

సిద్ధే కర్మణి దేవేశ! ఉత్తిష్ఠ భగవన్నిత:৷৷1.29.18৷৷


దేవేశ O! Lord of celestials, కర్మణి why my penance, సిద్ధే is accomplished, అయమ్ this one, తే your, ప్రసాదాత్ by graciousness, సిద్ధాశ్రమో నామ by the name of Siddha-ashrama, భవిష్యతి will become, భగవన్ O! Worshipful one, ఇత: from here, ఉత్తిష్ఠ arise.

O Lord of the celestials, with my penance accomplished (here) this place will be known as siddhaashrama by your grace. O Lord! arise from here".
అథ విష్ణుర్మహాతేజా అదిత్యాం సమజాయత.

వామనం రూపమాస్థాయ వైరోచనిముపాగమత్৷৷1.29.19৷৷


అథ then, మహాతేజా: highly resplendent one, విష్ణు: Vishnu, అదిత్యామ్ from the womb of Aditi, సమజాయత was born, వామనం రుపమ్ form of Vamana, ఆస్థాయ assuming, వైరోచనిమ్ emperor Bali,the son of Virochana, ఉపాగమత్ approached.

Then the resplendent Visnu, born from the womb of Aditi and assuming the form of Vamana, approached, the son of Virochana (Bali).
త్రీన్ క్రమానథ భిక్షిత్వా ప్రతిగృహ్య చ మానద:.

ఆక్రమ్య లోకాన్ లోకాత్మా సర్వభూతహితే రత:৷৷1.29.20৷৷

మహేన్ద్రాయ పున: ప్రాదాన్నియమ్య బలిమోజసా.

త్రైలోక్యం స మహాతేజాశ్చక్రే శక్రవశం పున:৷৷1.29.21৷৷


అథ thereafter, మానద: giver of self-respect, లోకాత్మా the soul of the universe, సర్వభూతహితే రత: engaged in the welfare of all living beings, త్రీన్ three, క్రమాన్ footsteps, భిక్షిత్వా having solicited, ప్రతిగృహ్య చ and having received, లోకాన్ the worlds, ఆక్రమ్య having occupied, బలిమ్ Bali, ఓజసా with his energy, నియమ్య having restrained, మహేన్ద్రాయ for Mahendra, పున: again, ప్రాదాత్ gave, మహాతేజా:స: that highly lustrous Visnu, త్రైలోక్యమ్ three worlds, పున: again, శక్రవశమ్ in the possession of Mahendra, చక్రే made.

Thereafter, Visnu, soul of the universe who restores respect (for the righeous), and renders the welfare of all living beings, having begged from Bali, and been granted three places to put his footsteps on occupied the (three) worlds and by restraining Bali with his energy, gave (it) back to Mahendra. In this manner the highly lustrous Visnu, gave possession of the three worlds to Mahendra.
తేనైష పూర్వమాక్రాన్త ఆశ్రమశ్శ్రమనాశన:.

మయాపి భక్తయ తస్యైష వామనస్యోపభుజ్యతే৷৷1.29.22৷৷


శ్రమనాశన: extinguishing the fatigue, ఏష:ఆశ్రమ: this ashrama, తేన by Vamana, పూర్వమ్ formerly, ఆక్రాన్త: occupied, తస్య వామనస్య that Vamana's, భక్తయ with devotion, మయాపి by me also, ఏష: this ashrama, ఉపభుజ్యతే is enjoyed.

"This asrama, which relieves fatigue, previously under the possession of Vamana, has come under my occoupation for my devotion to him.
ఏతమాశ్రమమాయాన్తి రాక్షసా విఘ్నకారిణ:.

అత్రైవ పురుషవ్యాఘ్ర! హన్తవ్యా దుష్టచారిణ:৷৷1.29.23৷৷


పురుషవ్యాఘ్ర O!Best among men, విఘ్నకారిణ: those causing obstacles, రక్షసా: rakshasas, ఏతమ్ ఆశ్రమమ్ this ashrama, ఆయాన్తి are coming, దుష్టచారిణ: the wicked ones, అత్రైవ here alone, హన్తవ్యా: are fit to be killed.

"O tiger among men, wicked rakshasas who prowl about the asram and cause
obstacles ought to be killed here only.
అద్య గచ్ఛామహే రామ! సిద్ధాశ్రమమనుత్తమమ్.

తదాశ్రమపదం తాత! తవాప్యేతద్యథా మమ৷৷1.29.24৷৷


రామ O! Rama, అద్య now, అనుత్తమమ్ the excellent, సిద్ధాశ్రమమ్ Siddha ashrama, గచ్ఛామహే shall go తాత O! Child, తత్ that, ఏతత్ this same one, ఆశ్రమపదమ్ ahrama, మమ to me, యథా as, తవాపి even for you, తథా in the same way.

"O Rama, now let's go to the unparalleled Siddhashrama. O child! this asrama is the same to you as it is to me (treat this as your own)".
ప్రవిశన్నాశ్రమపదం వ్యరోచత మహాముని:.

శశీవ గతనీహార: పునర్వసుసమన్విత:৷৷1.29.25৷৷


ఆశ్రమపదమ్ the hermitage, ప్రవిశన్ while entering, మహాముని: the great ascetic, గతనీహార: cleared of mist, పునర్వసుసమన్విత: in conjunction with Punarvasu star, శశీవ like moon, వ్యరోచత was shining.

While enetering the hermitage the great ascetic appeared resplendent (in the company of Rama and Lakshmana) like the moon in conjunction with Punarvasu star emerging out of the mist.
తం దృష్ట్వా మునయస్సర్వే సిద్ధాశ్రమనివాసిన:.

ఉత్పత్త్యోత్పత్త్య సహసా విశ్వామిత్రమపూజయన్৷৷1.29.26৷৷


సిద్ధాశ్రమనివాసిన: inhabitants of Siddha ashrama, మునయ: ascetics, సర్వే all, తం దృష్ట్వా having seen him, ఉత్పత్త్య ఉత్పత్త్య having jumped out, సహసా immediately, విశ్వామిత్రమ్ Visvamitra, అపూజయన్ worshipped.

At the sight of Viswamitra all the ascetics, inmates of Siddhashrama, jumped out instantly and offered him their worship.
యథార్హం చక్రిరే పూజాం విశ్వామిత్రాయ ధీమతే.

తథైవ రాజపుత్రాభ్యామకుర్వన్నతిథిక్రియామ్৷৷1.29.27৷৷


ధీమతే to the sagacious, విశ్వామిత్రాయ Visvamitra, యథార్హమ్ in a fitting manner, పూజామ్ honours, చక్రిరే extended, తథైవ in the same manner, రాజపుత్రాభ్యామ్ for both the princes, అతిథిక్రియామ్ hospitality, అకుర్వన్ extended.

They extended hospitality to both the princes in the same way they offered their worship to the sagacious Viswamitra.
ముహూర్తమథ విశ్రాన్తౌ రాజపుత్రావరిన్దమౌ.

ప్రాఞ్జలీ మునిశార్దూలమూచతూ రఘునన్దనౌ৷৷1.29.28৷৷


అథ thereafter, అరిన్దమౌ destroyers of enemies, రాజపుత్రౌ two princes, రఘునన్దనౌ Rama and Lakshmana bringing glory to Raghu's race, ముహూర్తమ్ for a while, విశ్రాన్తౌ having taken rest, ప్రాఞ్జలీ with folded palms, మునిశార్దూలమ్ addressing best of asetics,Visvamitra, ఊచతు: spoke.

The two princes of the lineage of Raghu, destroyers of foes rested a while and then said to Viswamitra, a tiger amon sages:
అద్యైవ దీక్షాం ప్రవిశ భద్రం తే మునిపుఙ్గవ.

సిద్ధాశ్రమోయం సిద్ధస్స్యాత్ సత్యమస్తు వచస్తవ৷৷1.29.29৷৷


మునిపుఙ్గవ O! Foremost of ascetics, అద్యైవ today itself, దీక్షామ్ initiation ceremony, ప్రవిశ enter, తే భద్రమ్ May you prosper!, అయం సిద్ధాశ్రమ: this siddha ashrama, సిద్ధ:స్యాత్ may attain perfection, తవ వచ: your words, సత్యమ్ అస్తు shall become truthful.

O foremost of ascetics! Get initialed today. You will prosper and this asram will attain its fulfilment. Your words shall come true.
ఏవముక్తో మహాతేజా విశ్వామిత్రో మహాన్ ఋషి: .

ప్రవివేశ తదా దీక్షాం నియతో నియతేన్ద్రియ:৷৷1.29.30৷৷


ఏవమ్ in this manner, ఉక్త:spoken, మహాతేజా: the highly lustrous, విశ్వామిత్ర: Visvamitra, మహాన్ ఋషి: great ascetic, తదా then, నియత: engaged in the religious observance, నియతేన్ద్రియ: with restrained senses, దీక్షామ్ initiation ceremony, ప్రవివేశ entered.

Saying this, Viswamitra, the great saint effulgent and self trained engaged himself in the initiation ceremony.
కుమారావపి తాం రాత్రిముషిత్వా సుసమాహితౌ.

ప్రభాతకాలే చోత్థాయ పూర్వాం సన్ధ్యాముపాస్య చ৷৷1.29.31৷৷

స్పృష్టోదకౌ శుచీ జప్యం సమాప్య నియమేన చ .

హుతాగ్నిహోత్రమాసీనం విశ్వామిత్రమవన్దతామ్ ৷৷1.29.32৷৷


కుమారౌ అపి the two princes also, తాం రాత్రిమ్ during that night, సుసమాహితౌ with well composed minds, ఉషిత్వా having dwelt, ప్రభాతకాలే at day-break, ఉత్థాయ having woken up, స్పృష్టోదకౌ having touched water, శుచీ cleansed themselves, పూర్వాం సన్ధ్యామ్ morning ablutions, ఉపాస్య having performed, నియమేన in accordance with prescribed rules, జప్యమ్ reciting prayers, సమాప్య having completed, హుతాగ్నిహోత్రమ్ one who has kindled sacrificial- fire, ఆసీనమ్ seated, విశ్వామిత్రమ్ Visvamitra, అవన్దతామ్ paid their homage.

The two princes spent the right comfortably and woke up at day-break. They performed morning in accordance with the prescribed rule, ablutions, said their prayers and paid their respects to Viswamitra seated at the kindled fire-sacrifice.
ఇత్యార్షే శ్రీమద్రామాయణే వాల్మీకీయ ఆదికావ్యే బాలకాణ్డే ఏకోనత్రింశస్సర్గ:৷৷
Thus ends the twentyninth sarga of Balakanda of the holy Ramayana the first epic composed by sage Valmiki.